De laatste camping in Italië

19 mei 2019 - Ronchetto Delle Rane, Milano, Italië

Podere Ronchetto, geen aanrader! Een camping zeer nabij Milano. Dat klopt wel en ook het openbaar vervoer wordt gemeld, maar verder.......jakkes.

Gisteravond kwamen er steeds meer campers bij en die moeten in de ochtend allemaal gebruik maken van dat ene toiletje. Ik was vanmorgen al heel vroeg en de lucht was er niet om te harden. 1 uur later moest je op elkaar wachten. En in dat toilet werd ook gebruik gemaakt van het kleine wastafeltje om je op te frissen. Kun je nagaan hoelang je moet wachten. Pfff......

En dan schreef ik gisteren nog over de douche. Die rij om te douchen was er niet gekomen. Daar kun je namelijk niet fatsoenlijk douchen. Jo heeft gisteravond zijn luxe stoel naar het raam gedraaid om een show te zien van een stelletje die laat aankwamen en op onderzoek gingen naar het toiletgebouw. Deurtje open, deurtje dicht en een ongelooflijke blik. Wat hadden we allemaal een plezier over de situatie, want wat zouden ze doen. Douchen of niet douchen?

Toch zijn ze het gaan proberen. Jongen staat voor de deur om de kleren aan te pakken en ervoor te blijven staan. Een slot ontbrak en de lamp was kapot en aangezien het al flink schemerde, zal het wel lekker donker zijn geweest in de douche. Eerst buiten alvast de schoenen en sokken uit en binnen uitkleden, deurtje open en kleding aangeven. Meisje klaar en ruilen van plaats dan maar. Die mannen van ons hadden de grootste lol.

Vroeger zouden we dat misschien ook nog wel gedaan hebben, maar nu slaan we toch maar een dagje over. Als we stinken, dan stinken we alle vier, toch?

Het heeft alweer de hele nacht geregend en het is een kunst om zo schoon mogelijk naar het huis te lopen om te betalen. 20 €, dat valt mee, omdat we meer verwacht hadden, maar het was het niet waard. Toch ben je alweer een ervaring rijker en gelachen hebben we ook. Op naar de volgende bestemming richting huis alvast.

We gaan naar een camping aan het Lugano meer, in de richting van onze eerste Italiaanse bestemming. Daar hebben we nog positieve herinneringen aan. Om precies te zijn, gaan we nu naar "camping International", in Lavena Ponta Tresa.

Als we tegen 11.30 uur arriveren, gaan Anja en ik eerst maar eens poolshoogte nemen. We willen wel lekker kunnen douchen en een fris toilet. Dat is oké en we boeken voor de laatste nacht hier in Italië.

Als we zijn geïnstalleerd, gaan we eerst boodschappen doen. Het regent alweer en dus is het gezellig fietsen door de regen naar de supermarkt. Dat was ook alweer een uitdaging om het drukke verkeer te trotseren en heelhuids weer bij onze camping te komen. We eten wat en gaan daarna op verkenningstocht op de camping. Er staan veel oude vaste stacaravans, maar de locatie is wel prachtig.

De camping ligt pal aan het meer en is via de camping alleen te bereiken met ons pasje, dat we ook nodig hebben om van en op de camping te kunnen komen. Er loopt een mooi voetpad langs het meer, waar wij zijn en je kunt hier zo naar het dorp wandelen. Dat ziet er ook nog allemaal vrij nieuw uit. Helaas regent het te hard om de wandeling helemaal te maken, zo zonder paraplu's.

Dan maar tafeltennis spelen, want je moet wat natuurlijk. Wel goed ook even sportief bezig zijn en proberen te winnen. We worden er ook een beetje melig van. Nou ja.....een bietje veul dan! De temperatuur is nog te doen met een vest aan en we zitten gezellig onder de luifel met een drankje en de regen blijft maar vallen. Wij houden de lol er in, want als je goed oplet, zie je nog wat. We zijn de enige die buiten durven te zitten met dit weer.

Ondanks het niet zo'n goede weer hier in Italië, hebben we veel ervaring opgedaan met betrekking tot camperen. Anja wilde altijd graag een camper, maar is daar wel van afgestapt. Niet dat het niet leuk is, maar dat er zoveel aan zit waar je verstand van moet hebben en je moet zeker ook wel heel handig zijn.

Wij vinden zelf dat we met onze caravan ook zo wel kunt reizen en dan heb je er ook een auto bij. Wat met dit weer wel fijn was geweest. Bovendien leggen wij onze was altijd in manden en zetten die dan in de auto. Zodat die niet allemaal plaats inneemt. Nu moest die in de doucheruimte liggen, die we daarom ook niet konden gebruiken in geval van nood, zoals vanmorgen. In de camper hadden we wel weer vaste 4 slaapplaatsen en een zithoek, die je dan niet hoeft om te bouwen tot bed.

Het besturen van het bakbeest was even wennen, maar valt eigenlijk wel mee. Je hebt wel een adembenemend uitzicht, als je door de bergen rijd, door het grote voorraam en grote zijramen. Je zit heerlijk luxe en hoog, zodat je ook een goed overzicht hebt. Dus dat is ook wel weer mooi. Het is natuurlijk maar net wat je wil en wat je wensen zijn.

We zijn vandaag precies 2 weken onderweg en gaan morgen weer aan de terugreis beginnen. Het plan is om door Zwitserland naar Duitsland te rijden en daar ergens te overnachten op een camping langs de snelweg.

1. Erica:
    19 mei 2019
    Hoi familie wat jammer dat het weer niet meedoet maar ik zie dat jullie het wel erg gezellig hebben met elkaar
    Momenteel komt het er hier ook met bakken uit de hemel😅🙄
    Maar morgen weer droger en zonnig
    Ik hoop bij jullie ook
    Nog heel veel vakantirplezier samen en een goede veilige terugreis gewenst
    Liefs Henk en Erica
  2. Elly:
    19 mei 2019
    Hallo. Met plezier jullie campervakantie gelezen. Inderdaad jammer soms van het mindere weer. Maar ja je kunt niet alles hebben toch. Veilig weer terug naar huis waar de temperatuur goed is maar de regen ook soms met bakken uit de lucht komt vallen. Maar hier wel een fijne douchen en WC. thuis. Waar het zo slecht nog niet is. Groet uit Wijbosch
  3. Frans v.d.Wiel:
    19 mei 2019
    was weer een mooi verhaal met leuk foto s met veel water erbij. Heb de foto s meermalen gekeken en vergis ik me nou of niet. Niet 1 gas bier of 1 glas wijn en lekker eten voorbij zien komen. Toch geen ramadan daar. Maar nog een paar prettige dagen en ik hoop dat de zon nog flink gaat schijnen anders blijf je zitten met al die tubes zonnebrand. in ieder geval de warme groeten uit Boxtel, stelletje.